mandag den 21. marts 2011

Treenigheden


der står tre kopper på mit bord
de er alle tomme
det vil sige:
de indeholder ikke væske
altså udfylder ingen af dem potentialet
de lever ikke op til rationalet
jeg anvender dem alternativt
og beviser derved den evne for innovation
som gør mig til menneske

der ligger et snavset håndklæde i min vindueskarm
hvad det bestiller dér
har jeg ingen anelse om
mysteriet er lige så stort for mig
som hvorfor man i sin tid rejste monolitter
på salisbury sletten
håndklædet udgør en mindre del
af det samlede rod i værelset
der beviser det overblik
som gør mig til menneske

der hænger et billede af en afklædt kvinde
på væggen i rummet
hendes blik er slået ned
og hun smiler uskyldigt
billedet beviser den æstetiske sans
som gør mig til menneske
og bekræfter den seksualitet
der sætter mig i stand til
i dette beskedne liv
at sætte spor i evigheden
  
  

Digter og tosse


Egentlig er det til grin
at skrive digte, altså.

På mange måder er det jo
ren og skær spild af tid,
jævn misbrug af ressourcer
at sidde og skrive digte.

Sidde hér, midt om natten,
bøjet ind over bordet
med krum ryg og skrive.

Hvad ligner dét?

Det er jo i grunden fuldkommen åndssvagt,
himmelråbende galimattias,
kort sagt: til grin.

Men hvordan kan det da være,
at jeg, som jeg sidder hér,
er i en tilstand af lykke?
Hvordan kan det være,
at jeg, som jeg digter,
spilder min tid og er til grin,
lever mere intenst
end ellers?

Er jeg, teknisk set, en tosse?

Men det er godt
at forsvinde i sprog,
lade det ene ord tage det andet
i fortsatte geledder,
side op og side ned.
Helt ind i sindets dybeste kamre 
kan det mærkes,
når altså det er det man ønsker,
når det lige eksakt
er dén brønd, man fisker i,
for det kan da også til sin tid
være tilfredsstillende og jævnt morsomt
blot at lade ordene kildre overfladen,
umærkeligt kærtegne fimrehårene,
ligesom det i små doser,
når det synes at passe ind i konteksten,
også kan være lækkert
bare at sætte et enkelt ord ind
som en tåfiser fra midtbanen
direkte ind i trekanten over keeperens skulder
som f.eks. analsex eller tis
eller andet fra nederste skuffe.

Men okay, vi har fastslået,
at digteren er en tosse,
sådan lidt tilbage i udviklingen
med hans ord og hans grammatik.
Men han er det jo på den fede måde,
for det er jo kunst, han arbejder med.

På trods af denne
socialt og kulturelt accepterede kendsgerning
ryster jeg på hovedet igen og igen,
af mig selv, skal siges
- jeg er ikke skadefro,
undrer mig over det absurde,
jeg er i gang med i dette nu,
sidder hér og skriver
- hvad skal det til for?

Okay, det er jo bare zen:
at hengive sig 100 %
til absolut idioti.

Det er jo såre mærkværdigt
med vi mennesker,
som f.eks. nu,
hvor jeg sidder krampagtigt og skriver,
stålsat besluttet, determineret
til at svine papiret til
med blå filtpen,
samtidig med at jeg ryster på hovedet
over min egen idioti,
det groteske spild af tid
situationen umiddelbart udgør.
Jeg kunne lige så godt
bare tænke højt,
sidde og snakke med mig selv
- det er jo ikke strengt nødvendigt
at notere disse tanker;
jeg er jo ikke på nogen måde tvunget
til dét hér.
Men jeg har prøvet
at snakke med mig selv i stedet
- det er en hel anden praksis.
Så er der jo pludseligt
tale om dialog
og ikke den enetale,
den maniske monolog
som det at digte er.

Ekstasen opnås sluttelig
i meditativ maraton
1.30 torsdag morgen
og pennen lægges
glødende varm, udslidt med flosset spids
og siderne lægges bort
sammen med den hemmelige identitet:
digter og tosse.

Normal adfærd påkrævet.

Heksen i gårdhaven

Danser i ring omkring majstangen

i stadig ring omkring.

Støvlerne tramper i jorden og folk udstøder hanegal.


Foråret er begyndt

- det er den årlige hippiefest i kollektivet "Komover":

kombineret koncert og garden party,

minifestival i gården, Århus Midtby.


Mange dage i forvejen

er der blevet delt ud

af flyers og anden løbesod

i anledning af majstang og rockwool.


Kabinetterne hvæser omkring den diminutive scene,

og "Sleeping 500 Years Away" spiller for fuld udblæsning,

åbner liv i hjørnet,

hvor Torben Hjælpeløs danser alene med sig selv,

en fuldespasservals i hjørnet.

Uganda Kurt med fortænderne og overskægget

deler ud af hjemmedyrket pot,

direkte fra en altankasse i vestbyen.

Blonde Vision sidder alene,

festens eneste synlige vampyr,

sidder alene i havemøblet af træ,

varm, på trods af småregn,

i sin praktiske skindbeklædning,

lurer efter ofre og rivaler,

planlægger skumle forehavender,

bag Gucci Galore Ultra Shades.

Og Gudrun nede fra bageren

kommer jævnligt med gammelt brød,

så festen kan fuldende endnu en kostcirkel

og månens lys igen bliver tålelig.


Ind træder en vakseægte heks

med farver i hatten,

iklædt kåbe fra skulder til fod.

Heksens smukke, ravgule øjne

afmønstrer hurtigt lokalet,

og finder mit blik i mængden.


Tak skæbne! 

Fastlåst igen,

parforhold og kødben.

Seksualoplysning og besøg på fertilitetsklinikken,

ukendt årsag, delvis steril.

Fortvivlelse! 

Min monastiske tilværelse er sat over styr!

Hjælpeløs flyder jeg rundt i begærets strøm.


Heksen øjne hviler på mig,

og hun smiler heksesmilet,

viser mig små spidse kindtænder

og afslører frækt en tungespids.


Havefestheks med rododendron-paryk,

gør mig syg af lykke med sin dans.

Faldne eunuk, husk hvad det gælder!

Åndens renhed skal findes

via sindets fordybelse

punktum komma streg

sådan tegnes nikolai.


Tak for festen og guteby